جالب و خواندنیکسب و کار

چگونه یک مذاکره موثر داشته باشیم؟

10 مهارت موثر برای مذاکره

مذاکره فرایند تشخیص اولویت ها، اولویت بندی آنها، برنامه ریزی برای بحث، بحث بر روی آنها و توافق بر سر آنهاست.مذاکره همواره با تبادل امتیازات همراه است.امتیازاتی که ممکن است بزرگ، کوچک، مادی، معنوی، مشهود یا نامشهود باشند.

مگ وب – مذاکره فرایندی است که در آن هر طرف درگیر در مذاکرات می‌کوشد تا منفعتی برای خودش در پایان مذاکرات بدست آورد. مذاکره با هدف دستیابی به مصالحه انجام می‌شود. مذاکره در تجارت، سازمان‌های غیرانتفاعی، ادارات دولتی، رویه‌های قضائی و میان ملت‌ها و در شرایطی از زندگی فردی مانند ازدواج، طلاق، بچه دار شدن یا زندگی روزمره اتفاق می‌افتد.

مطالعه این موضوع “نظریه مذاکره” نامیده می‌شود. مذاکره کنندگان حرفه‌ای اغلب در این زمینه تخصص دارند مانند مذاکره کنندگان اتحادیه‌ای، مذاکره کنندگان تملک‌های اهرمی، مذاکره کنندگان صلح، مذاکره کنندگان مخاصمات، یا هر کس دیگری که تحت عناوینی مانند دیپلماسی، قانونگذار یا کارگزار کار می‌کند.

مذاکره چهار ویژگی اصلی دارد:

  1. حداقل دو طرف در آن درگیر هستند. این دو طرف ممکن است دو فرد، دو گروه یا دو سازمان باشند.
  2. بین خواسته ها و نیازهای این دو (یا چند طرف) تعارض وجود دارد.
  3. دو یا چند طرف درگیر در مذاکره، بر اساس انتخاب خود و نه به اجبار با یکدیگر مذاکره می‌کنند.
  4. کسانی که درگیر مذاکره می‌شوند برای “داد و ستد” که زیربنای مفهوم مذاکره است،‌ آماده‌اند.

مذاکره درواقع نیازمند مجموعی از مهارت های درون فردی و ارتباطی است. مذاکره زمانی رخ می دهد که دو طرف یا گروهی از افراد در مورد راه حل یک مشکل ،یک هدف برای پروژه و یا قرارداد مخالف هم باشند . یک مذاکره موفق مستلزم این است که دو طرف به توافقی برسند که مورد قبول هردو باشد.

در اینجا به ۱۰ مهارت برای یک مذاکره موثر اشاره می کنیم.

چگونه یک مذاکره موثر داشته باشیم؟

آنالیز مسئله

مذاکره کنندگان باید قادر باشند مسئله را آنالیز کنند تا بتوانند منافع طرفین را مشخص کنند. یک آنالیز دقیق مسئله ،منافع طرفین و نتیجه اهداف را شناسایی می کند. به عنوان مثال در یک مذاکره قرارداد بین کارفرما و کارمند ،ممکن است که مسئله حقوق باشد . شناسایی این موضوع کمک می کند که هردو به توافق برسند.

آمادگی

قبل از ورود به جلسه ی چانه زنی ،مذاکره کنندگان باتجربه برای این جلسه آماده می شوند. آمادگی یعنی شناسایی اهداف، زمینه های تجارت و موارد قابل جایگزین اهداف. علاوه بر این ،مذاکره کنندگان تاریخچه روابط دوطرف و یا مذاکره های قبلی رو مورد مطالعه و بررسی قرار می دهند تا بتوانند نکات مشترک را بیابند . نتایج گذشته می تواند لحن مذاکرات کنونی را تنظیم کند.

گوش دادن

مذاکره کنندگان در حین بحث به طرف مقابل گوش می دهند. گوش دادن به این معنی است که به زبان بدن و حرفهای طرف مقابل توجه کنید. مذاکره در مورد مسائل متضاد ممکن است خسته کننده باشد ،اما اگر احساساتتان کنترل شما را به دست بگیرد اتفاقات ناخوشایندی رخ می دهد.

ارتباط کلامی

مذاکره کنندگان در حین مذاکره باید قادر باشند که به صورت واضح و موثر با طرف مقابل ارتباط برقرارکنند .اگر شرایط روشن و شفاف بازگو نشود ممکن است سوءتفاهم هایی ایجاد شود. یک مذاکره کننده موثر باید مهارتهای لازم برای بیان نتیجه مورد نظر و همچنین استدلال های خود را داشته باشد .

چگونه یک مذاکره موثر داشته باشیم؟

همکاری و کار تیمی

مذاکره لزوما به معنای قرار گرفتن در مقابل دیگری نیست . مذاکره کنندگان با تجربه مهارت های لازم برای کار کردن با دیگران و ایجاد فضای دوستانه و مشارکتی را دارند . هر دو طرف مذاکره کننده باید باهم کار کنند تا به یک راه حل برنده-برنده برسند .

حل مشکل

افرادی که مهارتهای مذاکره را دارند ،قادر اند برای یک مسئله راه حل های متعددی را بیابند . در طول مذاکره به جای اینکه به هدف نهایی فکر کنند سعی می کنند بر روی حل مسئله تمرکز کنند .

توانایی تصمیم گیری

مدیرانی که مهارت مذاکره را می دانند ،قادراند در طول مذاکره قاطعانه عمل کنند. ممکن است نیاز باشد در هنگام چانی زنی در یک قرار داد سریع عمل کرده و تصمیم بگیریم تا با مشکلات روبرو نشویم .

چگونه یک مذاکره موثر داشته باشیم؟

مهارت های بین فردی

مذاکره کنندگان موثر مهارت های درون فردی برای برقراری ارتباط اجتماعی با افراد مقابل را دارند . افرادی که صبر دارند و قادرند طرف دیگر را مجاب کنند بدون اینکه نظرات خود را دیکته کنند یک فضای مثبتی را در حین مذاکره ایجاد می کنند .

رعایت اخلاق و قابل اطمینان بودن

توجه کردن به اخلاقیات و قابل اطمینان بود یک اعتماد موثر را حین مذاکره شکل می دهد. هر دو طرف باید اعتماد کنند که طرف دیگر پایبند به انجام این موافقتنامه هستند . یک مذاکره کننده باید بعد از اینکه چانی زنی تمام شد به تمام حرف هایش عمل کند.

برگرفته از : smallbusiness.chron.com و monotips.com و wikipedia

تگ ها

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

بسته