آموزش های اینترنتکسب و کار

همه چیز درباره راه اندازی فروشگاه اینترنتی

با باز شدن پای فروشگاه های اینترنتی به حوزه ی خرید و فروش در کشورمان افراد زیادی چشم به در آمد و سود حاصل از این فروشگاه ها دارند، اگر قصد ایجاد یک فروشگاه اینترنتی دارید، به چه نیاز دارید؟

مگ وب – تصمیم به راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی گرفته اید . شاید چند روز پیش در این مورد شنیده اید و می خواهید ببینید فروشگاه اینترنتی چیست ؟ شاید چند روزی است که در این باره مشغول به تحقیق و بررسی هستید . با کسانی مشورت کرده اید . و شاید به عنوان یک موضوع کشف نشده فقط به دنبال درک چنین کسب و کاری هستید. و حتی ممکن است یک حرفه ای هستید که به دنبادل روش های جدیدی هستید.

خرید اینترنتی مقوله ای است که در عرض چند سال اخیر به صورت آهسته و تدریجی جای خود را در میان کاربران حرفه ای ایرانی باز کرده است. مسلما با مشکلاتی که به خاطر قطعی و وصلی اینترنت یا سرعت کند آن همیشه در ایران وجود داشته است، هیچ گاه مردم ایران نتوانسته اند به صورت کامل به سیستم های خرید از فروشگاه های اینترنتی اطمینان داشته باشند. گذشته از مشکل اینترنت، بحث امنیت هم همیشه مطرح بوده است و بسیاری از افراد از این ماجرا واهمه داشته اند که مبادا اطلاعات مربوط به کارت بانکی آن ها توسط یک درگاه نامطمئن پرداخت الکترونیک، فاش شده و دست افراد نا اهل بیفتد.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی

با تمامی این مشکلات باز هم افرادی بوده اند که به سراغ این نوع از خریدها رفته و باعث ایجاد رونق در فروشگاه های اینترنتی شده‌اند. به گونه ای که امروزه شاهد آن هستیم که تعداد این فروشگاه ها که یک کسب و کار الکترونیکی رسمی برای خود دست و پا کرده اند در مقایسه با گذشته بسیار بیشتر شده است.

هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی

راه اندازی فروشگاه اینترنتی

می خواهم هزینه راه اندازی دقیق این شغل را به شما بگویم . همه ی ما کسب و کارهای مختلفی را دیده ایم که بعضی از آنها به شکوفایی های بسیار قابل توجهی می رسند و گاه بعضی از آنها با شکست روبرو می شوند. همه ما شرکت هایی را دیده ایم که با سرمایه کلان شروع به کار می کنند و در ادامه  شکست می خورند و گاه شرکت هایی را دیده ایم که با هزینه اندک شروع به فعالیت می کنند و به بزرگترین کمپانی ها تبدیل می شوند. شاید شما هم مثال قدیمی هرچقدر که پول بدهی آش خواهی خورد را شنیده اید. شاید منظور من را فهمیده باشید . من می خواهم بگویم که سطوح مختلفی وجود دارد . هرکس بسته به شرایط خود تصمیم خواهد گرفت . اگر کسی دارای سرمایه ی مناسبی است . با فکر و هزینه به موقع و کار صحیح جواب بهتری خواهد گرفت . اما خبر خوب این است که برای کسانی که سرمایه ای برای شروع هم ندارند این کار می تواند برای آن ها هم در آمد زا باشد.

در حالت اولیه شما می توانید با صرف صفر تومان کسب و کار اینترنتی خود را آغاز کنید . اصلا نگران نباشید تمام ترفند ها و روش ها را به شما خواهم گفت.

در حالت ثانویه که کمی بهتر است ، شما می توانید با هزینه ای کمتر از یک میلیون تومان بسیار بهتر شروع به کار کنید ، به هر حال پیشنهاد من روش دوم است . روش دوم روش بهتری است.
اما من به شما قول خواهم داد که هر دو روش را به شما آموزش دهم .

این هزینه ها کمترین هزینه های ممکن بابت راه اندازی یک وب سایت فروشگاه ساز مناسب و یک قرارداد با اداره پست است .

۷ گام تا راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی حرفه ای:

گام اول: محصولاتی که می‌خواهید بفروشید را مشخص کنید

راه اندازی فروشگاه اینترنتی

قدم اول در راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی هیچ فرقی با راه اندازی یک مغازه معمولی ندارد. در هر دو مورد ابتدا شما باید محصولاتی را که می‌خواهید بفروشید را مشخص کنید. یک بقال قبل از اینکه مغازه بقالی‌اش را تاسیس کند برای خودش مشخص می‌کند که مثلا در این مغازه لبنیات، حبوبات، مواد غذایی و … به فروش خواهد رسید. شما نیز باید در ابتدا برای خود معلوم کنید که قرار است چه جنسی را به فروش برسانید.

برای اینکه بدانید کدام محصول برای فروش مناسب‌تر است ابتدا علایق و توانایی های خود را مد نظر قرار دهید. مثلا اگر شما در ساخت محصولات چوبی دستی بر آتش دارید، می‌توانید فروشگاهی برای فروش آنلاین دست‌ساخته‌های چوبی خود تاسیس کنید. یا اگر مثلا خیاط یا طراح لباس هستید، می‌توانید فروشگاهی برای فروش لباس های خود تاسیس کنید.

نکته‌ی دوم در انتخاب محصول مناسب برای فروش بعد از علایق و توانایی ها، این است که بررسی کنید کدام حوزه هنوز اشباع نشده است. گاهی ممکن است شما در حوزه‌ای قصد تاسیس فروشگاه آنلاین داشته باشید که رقبایی سرسخت و با سابقه‌ی طولانی در آن مشغول به کارند. خب در این حالت احتمال موفقیت شما بسیار اندک است. پس ابتدا بررسی کنید که کدام بخش از بازار فروش اینترنتی هنوز اشباع نشده است.

اگر حوزه‌ی مورد نظر شما اشباع شده است راه حل دیگری هم وجود دارد و آن اینکه با کسانی که در آن حوزه‌ی مورد نظر شما فعال هستند وارد شراکت شوید و فروش یا تامین بخشی از محصولات آنها را بر عهده بگیرید.

البته اگر باز هم اصرار بر فعالیت در آن حیطه را دارید، قطعا باید ارزش افزوده‌ای به مشتریانتان ارائه کنید که از شما محصولی را خریداری کنند. در واقع باید چیزی بیشتر از میانگین رقیب‌هایتان ارائه کنید.

گام دوم: مشتریان هدف را مشخص کنید

راه اندازی فروشگاه اینترنتی

قدم دوم این است که مشتریان هدف را مشخص کنید. منظور از مشتری هدف این است که چه کسانی و از چه قشری اقدام به خرید محصولات شما خواهند کرد. مثلا اگر شما فروشگاه اینترنتی لباس دارید، مشتریان هدف شما می‌توانند زنان و دختران یا حتی مردانی باشند که بخواهند به همسرشان کادو بدهند. برای مشخص کردن مشتریان هدف آنها را بر اساس معیار های زیر طبقه بندی کنید.

  • سن، جنسیت و محل اقامت
  • الگو های رفتاری
  • انگیزه‌ها و اهداف اصلی مشتری
  • بزرگترین چالش آنها چیست و شما چگونه آن را مرتفع خواهید کرد؟
  • چرا آنها باید محصولات شما را بخرند؟

بگذارید برای روشن‌تر شدن این موضوع برای شما مثالی بزنم. بیایید فرض کنیم فروشگاه اینترنتی شما در حوزه‌ی فروش لباس و مد فعال است. خب بیایید به سوالات بالا پاسخ دهیم:

همچنین بخوانید:  ۱۱ راه ساده برای ساخت یک برند موفق

سن، جنسیت و و محل اقامت: زنان و دختران بین ۱۶ تا ۴۰ سال

الگو های رفتاری: آنها معمولا هرچند وقت یکبار و چرا دست به خرید می‌زنند؟

انگیزه ها و اهداف اصلی: خوش‌پوشی، زیبایی، شاید Show-Off کردن

بزگترین چالش آنها چیست و شما چگونه آن را مرتفع خواهید کرد: برای یک خریدار لباس همیشه کیفیت و قیمت در اولویت است و شما می‌توانید با تولید لباس های با کیفیت با قیمت مناسب نگرانی مشتری را از این بابت رفع کنید.

چرا آنها باید محصولات شما را بخرند؟: این سوالی است که شما خودتان باید به آن پاسخ دهید. برای پاسخ به این سوال وجه تمایز خود با رقبا را بررسی کنید.

گام سوم: ایده‌تان را ارزیابی کنید

راه اندازی فروشگاه اینترنتی

پیدا کردن جنس مناسب برای فروش و مشخص کردن مشتری هدف عالی است. اما شما باید مطمئن شوید که افراد در قبال محصولات شما پولی را خواهند پرداخت. اینکه افراد به شما بگویند محصولات عالی است یا افتضاح برای شما موفقیت یا شکست محسوب نمی‌شود. موفقیت وقتی حاصل می‌شود که افراد سر کیسه را شل کنند و در قبال محصولات شما پولی را پرداخت کنند. اگر از مشتری هدف و اجناس خود مطمئن هستید ولی هیج کس از شما خرید نمی‌کند، باید به دنبال دلیل آن بگردید. دلایلی از جمله:

  • آیا قیمت محصولات شما نسبت به رقبا بالاست؟
  • آیا مشتریان هدف را اشتباه انتخاب کرده‌اید؟
  • آیا بازار و درخواستی برای خرید محصولات شما وجود ندارد؟

خلاصه بگویم برای اینکه متوجه شوید چرا افراد از شما خرید نمی‌کنند خیلی ساده از خود بپرسید: «چه چیزی افراد را از خرید از فروشگاه من باز می‌دارد؟». قبل از تاسیس فروشگاه اینترنتی، بحث ارزیابی ایده‌ بسیار حائز اهمیت است. برای ارزیابی ایده‌تان، می‌توانید از روش های زیر بهره ببرید:

– اجناستان را بصورت دستی بفروشید

اگر کارتان را تازه آغاز کرده‌اید، حتما نیازی نیست که متحمل هزینه شوید و فروشگاه اینترتی تاسیس کنید. می‌توانید ابتدا بصورت مستقیم با مشتری ارتباط برقرار کرده و جنستان را به او بفروشید. مهم‌ترین حسن این کار این است که بجز کسب درآمد، مطمئن خواهید شد که برای محصولتان مشتری وجود دارد و افراد حاضرند برای آن پول پرداخت کنند.

اما شاید از خود بپرسید که چگونه بصورت مستقیم، مشتری را پیدا و با او وارد معامله شوم؟ پاسخ واضح است. شبکه های اجتماعی. این روزها کمتر کسی پیدا می‌شود که حداقل از یکی از شبکه‌های اجتماعی واتسآپ، تلگرام یا اینستاگرام استفاده نکند. استفاده از این شبکه‌های اجتماعی هزینه‌ای ندارد و کار با آنها نیز آسان است. فقط کافی است به گروه های مجازی ملحق شوید یا در اینستاگرام برای محصولاتتان صفحه‌ای ایجاد کنید.

بگذارید برای شما مثالی واقعی از پیدا کردن مشتری بصورت مستقیم و فروش جنس بزنم. یکی از دوستان من در ساخت کیف زنانه با نمد های رنگی مهارت داشت. او برای محصولاتش در اینستاگرام صفحه‌ای ایجاد کرد و همچنین محصولات تولیدی‌اش را به جمعه بازار های تهران هم می‌برد. او با این کار نه تنها توانست تمامی محصولات تولیدی‌اش را به فروش برساند، بلکه از طریق اینستاگرام توانست چندین سفارش جدید هم دریافت کند. پس تاثیر شبکه‌های اجتماعی برای ارزیابی ایده و بازار محصول را دسته‌کم نگیرید.

– اجناس تولیدی را در بازار‌های مجازی عرضه کنید

همانند روش اول، این روش نیز بسیار کاربردی است. شما می‌تونید محصولات تولیدی‌تان را در بازارهای مجازی مانند ایسام، دیوار، شیپور یا… به فروش برسانید. سرویس های نامبرده شده این امکان را به شما می‌دهند که بصورت مستقیم با مشتری وارد مذاکره شوید و اطلاعات و عکس های محصول مورد نظر را برای آنها بفرستید.

اما در نظر بگیرید که این روش صرفا یک راه برای ارزیابی ایده، محصول و شاید شناسایی بازار باشد. برای این که بتوانید بیشتر و بهتر بفروشید، حتما نیازمند وبسایت فروشگاهی هستید.

گام چهارم: یک سیستم مدیریت محتوای فروشگاهی انتخاب کنید

راه اندازی فروشگاه اینترنتی

بعد از اینکه تمامی مراحل بالا را انجام دادید و تصمیم قطعی بر ساخت فروشگاه اینترنتی گرفتید، اولین قدم انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا (cms) است. سیستم مدیریت محتوا فروشگاهی همانطور که از اسمش برمی‌آید، امکانات لازم برای ساخت یک فروشگاه اینترنتی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

از بهترین نوع فروشگاه‌سازها می‌توان ووکامرس را نام برد. این سیستم فروشگاه ساز که بر پایه‌ی وردپرس است بصورت کامل از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند و کار با آن نیز بسیار راحت است. به علاوه افزونه‌های زیادی نیز برای آن موجود است. برای اطلاعات بیشتر در این مورد این سیستم می‌توانید به آدرس (www.woocommerce.ir) مراجعه کنید.

سیستم‌های دیگری همچون:

  • مجنتو (Magento)
  • اپن‌کارت (Open Cart)
  • پرستاشاپ (PrestaShop)

هم در دسته سیستم‌های رایگان فروشگاهی قرار گرفته‌اند و حضور دارند. شما می‌توانید از شرکتی همانند ما بخواهید که با بهره‌گیری از هر کدام از این سیستم‌ها، برایتان فروشگاه اینترنتی‌ای راه‌اندازی کند. در نظر داشته باشید که خود این نرم‌افزارهای تحت وب رایگان هستند؛ اما خدمات و توسعه پوسته و طراحی برای آنها قطعا شامل هزینه است.

همچنین بخوانید:  با انواع مختلف بازاریابی آشنا شوید و از بین آنها بهترین کانال را انتخاب کنید

البته فراموش نکنید که برای فروشگاهتان یک نام مناسب و لوگوی زیبا انتخاب کنید. زیرا فروشگاه‌ شما با این دو عنصر شناخته می‌شود و هر چقدر که در نام‌گذاری فروشگاه و طراحی لوگو، بهتر عمل کنید، احتمال شناخته ‌شدن سریع‌تر فروشگاه شما بالا می‌رود.

گام پنجم: نیروی‌ انسانی مورد نیاز استخدام کنید و اصول سئو را فرا بگیرید

راه اندازی فروشگاه اینترنتی

بعد از ساخت فروشگاه، شما به نیروی انسانی مورد نیاز و البته متخصص نیاز دارید که اموری مانند پشتیبانی سایت، محصولات، مشتریان، تحویل و… را انجام دهند. تعداد نیروی انسانی را با توجه به بودجه‌ و تعداد فیلد های مورد نیاز و ضروری تعیین کنید. البته در لیست استخدام خود حتما یک گرافیست ماهر، بازاریاب شبکه‌های اجتماعی و تولید‌کننده محتوا را هم مد نظر داشته باشید. زیرا این افراد برای هر کسب‌وکاری بسیار حائز اهمیت هستند و هرچه که آنها ماهر‌تر و متخصص تر باشند احتمال موفقیت شما نیز بیشتر می‌شود.

اما شاید لازم نباشد تاثیر سئو را در موفقیت هر کسب‌وکاری مجددا یادآورم شوم. تمامی کسب و کارهای موفق دنیا، سئو را جزو اولیت های اصلی خود قرار می‌دهند و برای آن ردیف بودجه‌ای مشخص در نظر می‌گیرند. سئو یکی از ارکان اساسی برای موفقیت هر کسب‌و کار آنلاینی است. محصولات شما باید در موتورهای جستجو شناخته شوند و از طریق آن، مشتری با فروشگاه‌ شما آشنا شود و اقدام به خرید کنید. رعایت اصول سئو باعث می‌شود رتبه‌ی شما در موتور های جستجو بهتر شود و به تبع آن فروشگاه شما محبوب‌تر و البته پرفروش تر شود.

گام ششم: نماد اعتماد الکترونیکی

نماد اعتماد

شاید یکی از سخت‌ترین مراحلی که برای راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی می‌بایست طی کنید، هفت خوان دریافت نماد اعتماد است. شما می‌توانید با مراجعه به سایت enamad.ir مراحل دریافت نماد را آغاز کنید تا هرچه سریع‌تر آن را دریافت کنید. پس از ثبت‌نام می‌بایست به صورت محضری تعهدنامه‌ای را امضا کنید و برای نماد ارسال کنید.

اهمیت دریافت نماد آنجایی مشخص می‌شود که شما بخواهید درگاه مستقیم بانکی دریافت کنید؛ یکی از ملزومات دریافت درگاه پرداخت بانکی، داشتن نماد اعتماد است. البته تاثیر آن در ذهن کاربران هم قابل انکار نیست؛ می‌تواند به مشتریان شما اطمینان بدهد که شما قلابی یا Fake نیستید، آدرس و شماره تلفن تایید شده دارید و می‌تواند به شما اعتماد کند.

نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟

همان طوری که گفتیم در حال حاضر برای فعالیت یک سایت تجاری در کشور و راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی، لازم است که بر نحوه فعالیت این دسته از پایگاه ها به صورت کامل نظارت شود تا اگر اشتباهی از جانب آن ها رخ داد، امکان پیگیری به آسانی وجود داشته باشد. تا قبل از این به دلیل ثبت نشدن پایگاه های الکترونیکی تجاری و فروشگاه های مجازی در کشور و نداشتن مجوز این وب سایت ها از طرف ارگان های رسمی، هیچ آمار دقیقی از میزان و نحوه تخلفات و اشتباهات صورت گرفته در فضای اینترنت خرید و فروش کشور وجود نداشت. به همین دلیل هم مسئولان و مدیران آگاه برای بالا بردن امنیت فضای تجارت مجازی، به پایگاه هایی که قصد فعالیت در این زمینه را دارند نماد اعتماد و پروانه کسب ارائه می کنند. در مورد این نماد باید بدانید که در حال حاضر نمادها به دو گونه مختلف هستند. در دسته اول نماد دائم یک ستاره قرار می گیرد. البته تا سال گذشته یک نوع نماد دیگر با نام نماد موقت هم وجود داشت که پس از آن این سبک از نماد به نماد دائم یک ستاره تبدیل می شد. در حال حاضر برای گرفتن نماد دائم یک فرآیند جداگانه در جریان خواهد بود که بر اساس آن پروسه بررسی فروشگاه شما جهت دریافت نماد دائم آغاز خواهد شد. اگر تمایل دارید که این نماد را داشته باشید باید بدانید که گرفتن نماد دائم نیاز دارد که مجموعه ای از معیارها بررسی شود و در این مرحله کار شما بسیار مشکل خواهد بود. در مرحله دوم هم نمادی با عنوان نماد دائم دو ستاره قرار می گیرد. اگر بخواهیم این نماد را با نماد مرحله قبل مقایسه کنیم، باید بگوییم که فرآیند اعطای نماد دائم دو ستاره از نظر بررسی معیارها دقیقا مشابه و مطابق با نماد اعتماد تک ستاره است. اما تنها تفاوتی که در این میان دیده می شود این است که برای دریافت نماد دائم دو ستاره فروشگاه شما الزام دارد که گواهی امنیت SSL را در وب سایت فروشگاه نصب داشته باشد. اگر شما تصمیم به راه اندازی یک کسب و کار الکترونیکی دارید باید بعد از انجام اقدامات و مراحل اولیه و رعایت کردن پیش نیازها، به فکر گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی باشید، برای گرفتن این نماد می توانید به سایت نماد اعتماد وارد شده و برای ثبت نام اقدام کنید. اگر برای گرفتن نماد اعتماد دائم دو ستاره تمایل دارید باید به منظور مبادله امن اطلاعات بین کاربران و سامانه، از درگاه امن SSL برای مبادله اطلاعات استفاده کنید و برای دریافت گواهی امنیت SSL هم اقدام کنید.

گام هفتم: چند درگاه پرداخت مطمئن تهیه کنید

درگاه پرداخت

بعد از اینکه مشتری با فروشگاه شما آشنا شد و اقدام به خرید کرد، نوبت به نحوه‌ی پرداخت می‌رسد. فروشگاه های مختلف روش های مختلفی را برای پرداخت وجه محصول، پیش روی مشتری قرار می‌دهند. از جمله پرداخت انلاین، واریز به شماره حساب یا پرداخت نقدی در محل. این روزها با توجه به گسترش خدمات الکترونیک بانکی، اغلب افراد گزینه‌ی پرداخت آنلاین را ترجیح می‌دهند. پس شما باید به فکر تهیه‌ی چند درگاه پرداخت مطمئن و امن از چند بانک معتبر کشور باشید.

ضمنا راه دیگری برای دریافت درگاه پرداخت نیز وجود دارد و آن استفاده از درگاه های پرداخت شخص ثالت مانند پی پال، جهان پی، زرین پال و … است. نحوه‌ی کار این سیستم ها به این گونه است که با ثبت نام در آنها، یک صفحه‌ی پرداخت اختصاصی در اختیار شما قرار می‌گیرد که مشتری می‌تواند پرداخت خود را از طریق این درگاه ها انجام دهد. البته استفاده از این درگاه ها رایگان نیست و آنها درصدی را از هر مبلغ واریزی به عنوان کارمزد بر‌ می‌دارند.

البته در زمان نگارش این مقاله، برخی از این سیستم‌ها فیلتر شدند و هنوز مشخص نیست که آیا مجددا فعالیتشان را از سر می‌گیرند یا خیر.

جمع بندی

در بالا راهنمای قدم به قدم ساخت یک فروشگاه اینترنتی را برای شما بازگو کردم. اما فراموش نکنید ساخت یک فروشگاه اینترنتی موفق بسیار سخت‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. در واقع ساخت یک فروشگاه اینترنتی موفق مانند کنار هم قرار دادن قطعات یک پازل است. از انتخاب محصول مناسب تا ارزیابی ایده و تبلیغ و بازاریابی محصول، همه و همه فرآیند هایی سخت و شاید پر هزینه باشند. راهنمای گفته شده در بالا می‌تواند حکم یک نقشه‌ی گنج را برای شما داشته باشد. اما فراموش نکنید که هیج نقشه‌ی گنجی بدون تلاش به گنج ختم نمی‌شود.

برگرفته از سایت فرنیان

تگ ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

بسته