سلامت

گرمازدگی؛ علائم و درمان

گرمازدگی

گرمازدگی (Hyperthermia) عدم توانایی بدن در دفع گرما و افزایش دمای درون بدن به حدود چهل درجه سانتی‌گراد است که به علت فعالیت شدید یا گرمای هوا ایچاد می‌شود. به عبارت دبگر گرمازدگی به هم خوردن تعادل در مکانیسم‌های تنظیم دمایی بدن است و تولید گرما در بدن، بعلت افزایش شدید حرارت محیط و ناتوانی در دفع حرارتِ ایجاد شده، باعث گرمازدگی می‌شود.

مگ وب – دمای بدن معمولا ۹۸٫۶ درجه فارنهایت یا ۳۷ درجه سانتیگراد می باشد، اگر درجه حرارت بدن به بیش از ۱۰۴ درجه فارنهایت یا ۴۰ درجه سانتیگراد برسد گفته می شود که فرد دچار گرمازدگی شدید شده است و اگر درجه حرارت بدن پایین تر از ۹۵ درجه فارنهایت یا ۳۵ درجه سانتیگراد باشد فرد دچار هیپوترمی یا سرمازدگی شده است.

تفاوت بین گرمازدگی و تب بالا

دمای بدن شما توسط بخشی از مغز به نام هیپوتالاموس تنظیم می شود که معمولا دمای بدن را حدود ۹۸٫۶ درجه فارنهایت یا ۳۷ درجه سانتیگراد نگه می دارد.

اگر بدن شما دچار عفونت ویروسی یا باکتریایی شود، هیپوتالاموس دمای بدن را افزایش می دهد تا عوامل بیماری زا را نابود کند و تب در واقع واکنش سیستم ایمنی بدن در برابر عوامل بیماری زا می باشد.

گرمازدگی یا هیپرترمی در واقع پاسخ بدن به تغییرات محیطی می باشد زمانی اتفاق می افتد که مکانیسم های طبیعی خنک کننده بدن مانند عرق کردن نمی تواند بر گرمای محیط غلبه کند و در نتیجه فرد دچار گرمازدگی می شود.

برخی از دارو ها مانند استامینوفن می توانند به کاهش تب بالا کمک کنند اما در درمان گرمازدگی بی اثر هستند و فقط تغییر در دمای محیط، هیدراته کردن بدن و استفاده از آب سرد و بسته های یخ بر روی پوست می تواند تا حدودی برای رفع گرمازدگی مفید باشند.

گرمازدگی کلاسیک

فرم کلاسیک گرمازدگی بیشتر در سنین بالا و در بیماران قلبی عروقی، بیماریهای مزمن، بیماریهای روانی، معلولان، افراد چاق، افرادی که به هر دلیل دچار کاهش آب بدن شده‌اند، افراد الکلی و استفاده کنندگان از بعضی داروها پس از چند روز تماس با هوای گرم که امکان تهویه مناسب محیط هم نباشد اتفاق می‌افتد.

گرمازدگی فعالیتی

فرم فعالیتی گرمازدگی در سنین پائین‌تر و به دنبال فعالیتها و ورزشهای سنگین در آب و هوای گرم (مانند کسانی که مسافت زیادی می‌دوند، بازیکنان فوتبال و…) و در شرایط کمبود آب بدن اتفاق می‌افتد.

چه کسی در معرض خطر گرمازدگی قرار دارد؟

احتمال ابتلای کسانی که در محیط‌های خیلی گرم کار می‌کنند یا در محل کار خود در معرض حرارت بالا قرار دارند، به گرمازدگی بیشتر است.

کارگران ساختمانی، کشاورزان و کسانی که به‌مدت طولانی در مجاورت گرما قرار دارند، آتش‌نشان‌ها و افرادی که با اجاق‌های بزرگ سروکار دارند یا در فضاهای بسته با تهویه‌ی نامطلوب کار می‌کنند باید بیشتر جانب احتیاط را رعایت کنند.

علاوه بر این‌ها، شرایط بدنی و بیماری‌های خاصی هم می‌تواند خطر ابتلا به گرمازدگی را بیشتر کند. مثلا داروهای مربوط به قلب و فشار خون مثل داروهای ادرارآور، توانایی بدن برای خنک کردن از طریق تعریق را کاهش می‌دهند. همچنین اگر برای کنترل فشار خون خود، رژیم غذایی‌تان کم سدیم است، ممکن است سریع‌تر دچار گرمازدگی شوید.

کودکان و افراد مسن در معرض خطر بیشتری قرار دارند. چون خیلی از کودکان ساعت‌های طولانی در هوای گرم بدون این که استراحتی داشته باشند یا خودشان را خنک کنند یا آب کافی بنوشند مشغول بازی کردن هستند. افراد مسن هم معمولا نسبت به افزایش دمای محیط اطراف‌شان حساس و آگاه نیستند و نمی‌توانند به‌موقع به دمای بالا عکس‌العمل نشان بدهند. بنابراین سالمندانی که در مکان‌های خیلی گرم زندگی می‌کنند و در خانه‌شان پنکه یا کولر ندارند ممکن است دچار گرمازدگی شوند.

گرمازدگی؛ علائم و درمان

معمول ترین نشانه های گرمازدگی (heat stroke) چیست؟

  1. دمای بالای بدن

طبق گزارش CDC ، اگر دمای بدن شما ۱۰۳ درجه فارنهایت (۳۹.۴ سانتی‌گراد) و یا بالاتر باشد، می ‌توانید دچار گرمازدگی شوید. Pryor می‌ گوید: “اگر دمای یک نفر را گرفتید و کم ‌تر از این مقدار بود اما هنوز هم علایم دیگر گرمازدگی را داشت یا احساس کردید که چیزی در این بین اشتباه است، باید هر کاری که می ‌توانید انجام دهید تا دمای بدنش را پایین تر بیاورید و کمک پزشکی بگیرید.”

دلیل این موضوع هم این است که دماسنج ها همیشه دقیق نیستند ممکن است دمای بدن یک نفر ۱۰۶ درجه باشد، اما اگر دمای دهانش را اندازه بگیرید، فقط ۱۰۰ درجه باشد، “ممکن است فکر کنید آنها فقط کمی گرم هستند، در حقیقت، آنها به طور خطرناکی داغ هستند.”

  1. فقدان عرق یا فراوانی آن

زمانی که زمان زیادی را در گرمای شدید سپری می ‌کنید، بدن متوقف می‌ شود تا دمای درونی هسته خود را حفظ کند. بنابراین در طی گرمازدگی سنتی ( به یاد داشته باشید ، این نوعی است که به تدریج وارد می‌ شود ) ممکن است عرق ریختن را متوقف کنید.

با این حال، اگر دچار گرمازدگی شدید شدید، احتمالا دیوانه وار شروع به عرق کردن خواهید کرد. پریور توضیح می دهد: “من معمولا می شنوم که مردم می گویند چون فرد عرق کرده پس دچار گرمازدگی نشده است “

با وجود گرما زدگی شدید، قبل از بالا رفتن دمای بدن، بدن هنوز هم سعی دارد دمای درونی هسته خود را حفظ کند. اگر چیزی وجود داشته باشد، شما خواهید دید که فرد به شدت عرق می‌ ریزد.

  1. گیجی و یا مشکل راه رفتن

Pryor می‌گوید: “گرمازدگی شدید (Exertional heat stroke) علائم عصبی مرکزی شما را از بین می ‌برد، بنابراین عدم هماهنگی، سردرگمی، پرخاش یا ناتوانی در راه رفتن را شاهد خواهیم بود.”

این اتفاق مثل این است که چراغ های خانه روشن است اما کسی در خانه نیست. او می گوید: “فردی که دچار گرمازدگی شدید شده ، نمی تواند به طور صحیح به سوالات پاسخ دهد، و این اولین [سیگنال] است که ما می بینیم.”

  1. سردرد شدید

معمولا گرمازدگی با سردرد همراه است. این نشانه به طور معمول به علت کمبود آب بدن و یا یا تاثیر کلی گرما بر سیستم عصبی مرکزی است.

  1. سرگیجه، حالت تهوع یا استفراغ

وقتی که به عرق کردن ادامه می ‌دهید ، بدن شما به طور فزاینده ای آب از دست خواهد داد. گرما شروع به تاثیر بر اندام ‌های مختلف خواهد کرد که همه آن‌ ها می ‌توانند هر کدام از علائم این لیست را بدتر کنند و منجر به سرگیجه، غش، حالت تهوع، یا استفراغ شوند.

  1. قرمزی پوست

در هر دو نوع گرمازدگی سنتی و شدید، وقتی بدن سعی در خنک کردن خود دارد، جریان خون را به سمت پوست هدایت می ‌کند و باعث می‌ شود که پوست قرمز به نظر برسد. هم چنین ممکن است پوست شما نسبت به نوع گرمازدگی ای که تجربه می‌ کنید، به طور غیر معمول مرطوب و یا فوق ‌العاده خشک به نظر برسد.

  1. افزایش ضربان قلب و یا مشکلات تنفسی

هنگامی که بدن شما بیش از حد گرم شود، قلب تان تحت فشار بسیار زیادی قرار می ‌گیرد. چرا؟ چون باید سخت ‌تر و سریع‌ تر پمپاژ کند تا مطمئن شود که سیستم‌ های خنک ‌کننده طبیعی بدن شما برای حفظ تعادل دمای بدن تان کار می ‌کنند. این پمپاژ سریع می ‌تواند منجر به مشکل تنفسی یا نفس نفس زدن شود.

گرمازدگی؛ علائم و درمان

راه های پیشگیری از گرمازدگی

  1. در محیط کار و زندگی خود از دستگاه تهویه مناسب استفاده کنید، اگر نیازی به خارج شدن از منزل در هوای گرم ندارید پس در خانه بمانید
  2. اگر در محیط های گرم کار می کنید هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آب یا نوشیدنی حاوی الکترولیت بنوشید
  3. در ورزش کردن افراط نکنید
  4. در روز های گرم دوش آب سرد بگیرید
  5. وقتی در هوای گرم از منزل خارج می شوید از لباس های نازک، گشاد و رنگی استفاده کنید
  6. زیاد آب بنوشید
  7. با خود آب یا نوشیدنی خنک به همراه داشته باشید و از مصرف الکل، کافئین و نوشیدنی های گرم خودداری کنید
  8. غذاهای سرد به ویژه سالاد و میوه‌های پر آب بخورید
  9. پرده‌ پنجره‌هایی که در طول روز در معرض نور خورشید قرار دارند را بکشید و در طول شب پنجره‌ها را باز کنید تا دمای اتاق پایین بیاید
  10. اگر امکانش وجود دارد از کولر یا پنکه مخصوصا هنگام خواب استفاده کنید
  11. چراغ های غیر ضروری و تجهیزات الکتریکی را خاموش کنید، زیرا باعث تولید گرما می‌شوند
  12. در خانه یا اتاق خود گیاه و چند کاسه‌ آب بگذارید، زیرا می‌توانند هوا را خنک کنند

چه زمانی نیاز به اقدامات فوری پزشکی است؟

خطرناک‌ترین نوع گرمازدگی سکته‌ی گرمایی است که حتی می‌تواند کشنده باشد. انواع دیگر گرمازدگی اگر به‌خوبی درمان نشوند می‌توانند منجر به سکته شوند. این بیماری وقتی رخ می‌دهد که دمای بدن به بالای ۴۰ درجه‌ی سانتی‌گراد برسد و اولین نشانه‌ی آن غش کردن است. دیگر علائم آن عبارتند از:

  • کج‌خلقی؛
  • گیجی؛
  • از دست دادن هشیاری و تمرکز؛
  • برافروخته شدن پوست؛
  • کاهش تعرق؛
  • نبض ضعیف یا سریع.

هنگام بروز این علائم باید:

  • سعی کنید به یک مکان خنک بروید که ترجیحا تهویه داشته باشد.
  • آب یا نوشیدنی‌های حاوی الکترولیت بنوشید.
  • دوش آب سرد بگیرید تا وضعیت بدن‌تان سریع‌تر به‌حالت عادی برگردد.
  • زیر بازوهای خود و اطراف ناحیه‌ی کشاله‌ی ران، کیسه‌های یخ قرار بدهید.

اگر در علائم‌تان بهبودی مشاهده نکردید به اورژانس زنگ بزنید.

پیشگیری از گرمازدگی

  • مقدار زیادی آب خنک بنوشید بخصوص اگر در گرما ورزش می‌کنید
  • در روزهای بسیار گرم بین ساعت‌های ۱۱ صبح تا سه بعدازظهر حتی الامکان بیرون نروید
  • حتی‌الامکان زیر تابش مستقیم آفتاب نمانید
  • پوست خود را مرتب با آب خنک کنید
  • دوش آب سرد بگیرید
  • لباس گشاد و به رنگ روشن بپوشید
  • در ورزش افراط نکنید
  • در هوای خیلی گرم از نوشیدن الکل حتی الامکان پرهیز کنید

در هوای گرم به چه چیز نیاز است

  • همراه داشتن مقدار کافی آب برای نوشیدن و خنک کردن پوست
  • پوشش مناسب: لباس گشاد به رنگ روشن و کلاه لبه‌دار
  • کرم‌های ضد آفتاب وسیع‌الطیف (که از هر دو پرتو ماوراء بنفش A و B محافظت می‌کنند) با درجه محافظت (SPF) سی به بالا
  • عینک آفتابی مناسب که کناره‌های چشم را محافظت کند، محافظت صد در صد در مقابل پرتو ماوراء بنفش بدهد و UV ۴۰۰ باشد. برای اطمینان از مرغوبیت عینک می‌توانید به نشان استاندارد اتحادیه اروپا (CE) یا آمریکا (ANSI) اعتماد کنید.

منابع: coca.ir – chetor.com – wikipedia.org – majalesalamat.com

مطالب مرتبط

۲۰ چیزی که برای سلامت بدن شما بسیار مفید است

مگ وب

پیام بگذارید

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

ورود

X

ثبت نام