روانشناسی

بی خوابی،علل و درمان

بی خوابی یا کم‌خوابی یک علامت است که فرد به طور مستمر به خواب نمی‌رود. به عبارتی دیگر مشکل در به خواب رفتن، بیدار شدن مکرر در خلال شب همراه با ناتوانی یا اشکال در به خواب رفتن مجدد، بیدارشدن خیلی زود در صبح و خوابی که باعث تجدید قوا نشود را بی‌خوابی گویند.

مگ-وب – بی‌خوابی یکی از اختلالات خواب است که در روان‌شناسی خواب مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد. ناتوانی در به خواب رفتن و یا ناتوانی در خواب ماندن در مدت طولانی یا خواب عمیق را کم خوابی می‌گویند. کم‌خوابی درواقع خود بیماری به حساب نمی‌آید بلکه جزء علایم بیماری محسوب می‌شود. کم‌خوابی معمولاً ناشی از اضطراب و تنش هیجانی است. از دیگر علل کم خوابی، می‌توان احساس عدم امنیت، ترس از تنهایی، افسردگی و مصرف کافئین را نام برد. کم‌خوابی در بین زنان ۱٫۴ برابر مردان رایج است. بنابر آمارهای وزارت بهداشت آمریکا سالانه ۶۴ میلیون نفر از آمریکایی‌ها از کم‌خوابی رنج می‌برند. مصرف داروهای ضدافسردگی، قرص‌های خواب آور می‌تواند برای درمان موقت این بیماری مفید باشد اما بهترین راه برای درمان آن، تحریک دستگاه عصبی مرکزی است.

به تازگی محققان با توجه به تحلیل رفتار و عادات گروه های مختلفی از مردم در کشور های مختلف و از گروه های سنی متفاوت، و همچنین بررسی گروه های مختلف از افرادی که از انواع بی خوابی رنج می‌برند به این نتیجه رسیده اند که استفاده از تلفن همراه به دلیل وجود نرم افزارهایی مانند شبکه های اجتماعی و شبکه های پیام رسان در آنها یکی از عوامل تاثیر گذار در بی خوابی هستند. این نرم افزار ها به خصوص زمانی که روی تلفن همراه استفاده می شوند و با کاربر به تخت خواب می روند، باعث برهم زدن تمرکز پیش از خواب می شوند به گونه ای که تقریبا بعد از دریافت یا ارسال یک پیغام، بدن برای آنکه بتواند مجددا به تمرکز لازم برای خواب برگردد به حدود ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد. این موضوع به دلیل تکرار شدن و با در نظر گرفتن اینکه شبکه های اجتماعی در همه جای دنیا در دسترس بوده و تعطیلی و هزینه ی چندانی هم ندارند، به یکی از عوامل بی خوابی در عصر حاضر تبدیل شده است.

بی خوابی،علل و درمان

بر طبق دپارتمان سلامتی و خدمات انسانی آمریکا در سال ۲۰۰۷ ۶۴ میلیون آمریکایی از کمبود خواب رنج می‌برند. زنان بی‌خواب ۱.۴ برابر مردان بی‌خواب هستند

به نظر متخصصان میزان بی خوابی با بالا رفتن سن افزایش می یابد و در افراد بالای ۶۵ سال این میزان از درصد بالاتری برخوردار است اما به طور کلی اختلالات خواب در همه سنین حتی در سنین کودکی نیز مانند بزرگسالی وجود دارد. آمار گویای این نکته است که یک سوم مردم ایران از بی خوابی به عنوان شایع ترین اختلال خواب رنج می برند.[۶] محققان معتقدند که بازدیدهای پرتکرار روزانه از شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر فرصت برخورداری از یک خواب خوب شبانه را از بین می برد و از سوی دیگر، افرادی نیز که مشکلات خواب دارند، ممکن است از پرسه زدن در این شبکه های مجازی به عنوان راهی برای وقت گذرانی استفاده کنند.

انواع بی خوابی

سه نوع بی‌خوابی تاکنون شناخته شده‌است: گذرا، حاد و مزمن.

  1. بی‌خوابی گذرا بین چند روز تا یک هفته طول می‌کشد و ممکن است دلیل آن استرس باشد.
  2. بی‌خوابی حاد به بی‌خوابی اطلاق می‌شود که بین سه هفته تا شش ماه است.
  3. بی‌خوابی مزمن به بی‌خوابی بیش از یک سال اطلاق می‌شود و ممکن است برای حواس فرد اختلالات جدی ایجاد کند این نوع کم خوابی می‌تواند سالها طول بکشد. برخلاف دو نوع قبل این نوع کم‌خوابی می‌تواند اختلالی باشد که نتیجه مستقیم مشکلات روانی است. تاثیرات آن که با توجه به ریشه اش متفاوت خواهد بود شامل خواب‌آلودگی، خستگی عضلانی و یا روحی، و توهم می‌شود. غالباً مبتلایانِ به بیخوابی مزمن افزایش هوشیاری(alertness) خواهند داشت.

عوارض کم خوابی

  • کاهش بهره ذهنی
  • ابتلا به سرطان
  • کندشدن واکنش محیطی
  • خطر افسردگی
  • افزایش خطر اختلالات عصبی
  • ضعف سیستم ایمنی بدن
  • افزایش خطر ابتلا به دیابت
  • افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی
  • فشار خون بالا میرود
  • دیابت میگیرد
  • امکان سکته مغزی
  • آلزایمر خواهید گرفت
  • کمر درد
  • چاقی: پژوهش‌گران مرکز تحقیق تغذیه و چاقی نیویورک به این نتیجه رسیدند که کم‌خوابی شبانه علاوه بر به هم ریختن حال و هوا و مزاج آدمی موجب چاقی و به هم ریختن ظاهر بدن می‌گردد.
  • مرگ:با توجه به گفته های محققان، مزمن شدن این مشکل به احتمال ۵۸ درصد بیشتر خطر مرگ را به همراه می آورد.

دلایل بی خوابی

بی خوابی دلایل متعددی می تواند داشته باشد و از نظر محققان کامل شدن قرص ماه می تواند یکی از آن دلایل باشد.محققان در بوداپست کشف کرده اند که ماه می تواند بر اختلالات خواب و همینطور سلامت روانی انسان ها تاثیر داشته باشد و در زمانی که ماه کامل در آسمان می درخشد، خواب زنان و مردان سبک تر از بقیه روزها می شود.

بی خوابی،علل و درمان

محققان می گویند گوشی بازی قبل از خواب گذشته از تاثیرات منفی که بر مغز می گذارد، می تواند کیفیت خواب شما را پایین بیاورد و باعث بی خواب شدن تان شود.

متخصصان می گویند در بسیاری موارد خود افسردگی هم می تواند باعث بی خواب شدن شما شود.

محققان می گویند بسیاری از کسانی که بی خواب هستند و یا در میانه شب بارها بیدار می شوند، از مشکل پر بودن مثانه در شب رنج می برند و پس از دستشویی رفتن و روشن کردن چراغ خواب از سرشان می پرد.

راههای خانگی برای درمان بی خوابی

بی خوابی را گاهی تنها با داروهای شیمیایی می توان درمان کرد و از نظر متخصصان طب سنتی، گاهی چاره از بین بردنش مصرف برخی دم نوش های گیاهی است. اما محققان می گویند برای خلاص شدن از این مشکل، راه های ساده تری هم وجود دارد. راه هایی که در ادامه آن ها را  با شما درمیان می گذاریم.

بی خوابی،علل و درمان

 شیر و مغز بخورید

توصیه محققان به بی خواب ها، خوردن یک مشت مغز آجیل و یک لیوان شیر قبل از خواب است. پژوهشگران بر این باوردند که با اضافه کردن این دو مورد به رژیم غذایی بی خواب ها می توان مشکل شان را کمرنگ کرد.

 کیوی بخورید

یکی از میوه هایی که به درمان بیخوابی کمک میکند کیوی است . محققان می گویند اگر ۴ هفته به رژیم غذایی تان کیوی اضافه کنید، بی خوابی تان از بین می رود. آنها به شرکت کنندگان یک تحقیق، یک ساعت قبل از خواب دو کیوی دادند و مشاهده کردند که کیفیت خواب آنها بالاتر رفته است.

آلبالو بخورید

از نظر محققان ملاتون موجود در آلبالو می تواند بر مغز بی خواب ها تاثیر مفیدی بگذارد و باعث تنظیم شدن چرخه خوابشان شود. محققان می گویند دو وعده خوردن این میوه در صبح و شب می تواند به تنظیم شدن خواب افراد کمک کند.

 یوگا کار کنید

اگر میان سال هستید و بعد از یائسه شدن به بی خوابی دچار شده اید، گذشته از اضافه کردن خوراکی های گفته شده، باید با ورزش هم آشتی کنید. محققان می گویند ورزش یوگا بیشتر از هر راه دیگری می تواند به تنظیم شدن خواب خانم های یائسه کمک کند.

 

تگ ها

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

بسته