روانشناسی

روانشناسی رنگ‌ها

آیا می‌توانید دنیای به این بزرگی را بدون رنگ یا تک‌رنگ تصور کنید؟ قابل‌تصور و تحمل نیست. حتی تحمل یک اتاق کوچک بدون رنگ دشوار است، چه برسد دنیایی به این عظمت و تنوع در آفرینش. به تعبیری می‌توان گفت “رنگ‌ها” روح آفرینش هستند.

مگ وب – برای اینکه بتوان هرچه بیشتر از روح آفرینش بهره برد، باید از “علم روانشناسی رنگ‌ها” استفاده کرد. رنگ‌ها یک ابزار قدرتمند روانی هستند و معانی ثابتی دارند. رنگ‌ها دارای طیف رنگی تیره تا روشن هستند. که هرکدام دارای طول‌موج انرژی می‌باشند. برای فهمیدن اینکه هر رنگی دارای چه تاثیرات روانی است، باید از دید روانشناسی به رنگ‌ها نگاه کرد. با استفاده از روانشناسی رنگ‌ها، می‌توان ارسال پیام‌های مثبت و منفی، ایجاد آرامش در یک محیط پرتنش و همچنین درزمینه کسب‌وکار فروش بیشتر و… را تجربه کرد.

امروزه کاربرد روانشناسی رنگ‌ها در همه زمینه‌های زندگی شخصی و کاری مورد اهمیت است. این اهمیت در دنیای “مد و پوشاک” بیشتر به چشم می‌آید. رنگ‌ها جنبه‌های مثبت و منفی دارند. که هر جنبه نشان‌دهنده یکسری ویژگی‌ها می‌باشد. برای دانستن ویژگی رنگ‌ها و اینکه چه رنگی را در چه جایی استفاده کنید، با ادامه مطالب همراه باشید.

روانشناسی رنگ مشکی

مثبت: جادو، امنیت، دل‌فریبی، بهره‌وری، اقتدار، پیچیدگی
منفی: افسردگی، سردی، تهدیدکننده، سنگینی، سرکوب، بی‌حاصلی
مشکی؛ رنگ ابهت، اقتدار و ثبات است. این رنگ پیامدهای روانی قابل توجه‌ای دارد. معمولا افرادی که می‌خواهند باقدرت و ابهت به نظر برسند از رنگ‌های تیره همچون مشکی استفاده می‌کنند. لباس‌هایی بلند و آزاد مانند یک ردا بارنگ مشکی این ابهت را برای افراد به همراه می‌آورد. همچنین پوشیدن رنگ مشکی افراد را لاغرتر و قدبلندتر نشان می‌دهد. البته رنگ مشکی گاهی نشان‌دهنده شر و خشونت و انرژی منفی نیز هست. این رنگ می‌تواند احساس افسردگی و سنگینی را به افراد القا کند. برای اینکه از تاثیرات منفی رنگ مشکی کم شود و حس بهتری از استفاده این رنگ به‌دست آید، بهتر است بارنگ‌های دیگر همراه شود. رنگ مشکی دارای این ویژگی است که به‌راحتی با سایر رنگ‌ها ترکیب می‌شود و جلوه‌ی خاصی را به همراه دارد.

روانشناسی رنگ‌ها

روانشناسی رنگ سفید

مثبت: تمیزی و بهداشت، وضوح، خلوص، پاکی، سادگی، بهره‌وری
منفی: سردی، بی‌حاصلی، مانع
رنگ سفید در بیشتر جاهای دنیا دارای مفهوم ثابت است. برای مثال در جشن و مهمانی انتخاب بی‌نظیری برای لباس عروس می‌باشد. اما در برخی نقاط به‌عنوان‌مثال هند نماد رنگ غم و عزا است. رنگ سفید تداعی‌کننده مفهوم پاکی و تمیزی است که روپوش سفید دکترها بهترین مثال است. رنگ سفید بازتاب‌ دهنده نور و روشنایی است و تنها رنگی که آن را تیره‌وتار می‌کند، رنگ سیاه است. رنگ سفید، رنگ پاکی و خلوص وانرژی مثبت است. و اگر در پوشاک و یا برای فضایی استفاده شود، انرژی‌های ‌منفی را کاهش می‌دهد. رنگ سفید به دلیل خنثی بودن به‌راحتی با سایر رنگ‌ها ترکیب می‌شود. ازآنجاکه این رنگ جنبه منفی نیز دارد، بهتر است به‌صورت تک‌رنگ استفاده نشود. چراکه القاکننده احساس سردی و بی‌حاصلی است.

روانشناسی رنگ صورتی

مثبت: آرامش فیزیکی، پرورش، ملایمت،گرمی و حرارت، زنانگی، عشق
منفی: ضعف جسمی، بازدارنده، ترس
رنگ صورتی با پایه‌ای از رنگ قرمز شروع می‌شود. این رنگ به‌صورت فیزیکی تاثیرگذار است. رنگ صورتی‌، رنگی آرام‌بخش است اما درعین‌حال می‌تواند رنگ مهیجی نیز باشد. رنگ صورتی به لحاظ روانی رنگ قدرتمندی است. در اصل رنگی زنانه است و نشان‌دهنده ملایمت و حال و هوای زنانه است. این رنگ برای ابراز احساسات عاشقانه به‌صورت ملایم است. باید توجه کرد که استفاده بیش‌ازاندازه از این رنگ به‌صورت فیزیکی تا حدودی تضعیف‌کننده انرژی است. چراکه دارای جنبه منفی ترس و شکننده بودن است.

روانشناسی رنگ قرمز

مثبت: شجاعت فیزیکی، گرما، انرژی، هیجان، پرواز، قدرت
منفی: پرخاشگری، فشار و استرس، اعتراض
اگر می‌خواهید توجه همگان را به سمت خود بکشید، از رنگ قرمز استفاده کنید. این رنگ خیلی زود به چشم می‌آید و با چشم دنبال می‌شود. به همین دلیل در چراغ‌های راهنمایی استفاده می‌شود. قرمزرنگ انرژی است و با جنبش و هیجان همراه است. باعث تند شدن ضربان قلب و تنفس می‌شود. توصیه‌شده از این رنگ برای اتاق بچه‌ها استفاده نشود. اما برای افراد بزرگ‌سالی که به دنبال هیجان هستند مانعی ندارد. قرمز نماد زندگی است! رنگ خون که مایه زندگی است. به همین دلیل در چین برای لباس عروس از این رنگ استفاده می‌شود. همچنین نماد عشق است، و هدایایی که عشاق به یکدیگر هدیه می‌دهند(گل رز قرمز، قلب ولنتاین) به رنگ قرمز است.

روانشناسی رنگ‌ها

روانشناسی رنگ آبی

مثبت: آرامش، اعتماد، وفاداری، هوش، منطق، ارتباط
منفی: سرما، سردی، انزوا، بی‌حاصلی
اگر از اکثریت مردم درباره رنگ موردعلاقه‌شان بپرسید، در پاسخ حتما رنگ آبی را خواهید شنید. بسیاری از نقاط جهان به رنگ آبی است(آسمان، دریا). دیدن رنگ آبی باعث می‌شود هورمون‌های آرام‌بخش در بدن ترشح شود. به همین دلیل رنگ مناسبی برای اتاق‌خواب است. آبی نماد اعتماد و وفاداری است. افرادی که از لباس‌های آبی استفاده می‌کنند را می‌توان این‌گونه تعبیر کرد. بودن در محیط آبی‌رنگ، آرامش و تمرکز لازم برای انجام کارها را فراهم می‌کند. برای مثال اکثر فعالیت‌های ورزشی در محیط‌های آبی رنگ انجام می‌گیرد. اما استفاده بیش‌ازاندازه از رنگ آبی باعث احساس سردی و ناامیدی می‌شود.

روانشناسی رنگ زرد

مثبت: خوش‌بینی، اعتمادبه‌نفس، عزت‌نفس، برون‌گرایی، قدرت عاطفی، دوستی، خلاقیت
منفی: بی‌خردی، ترس، شکنندگی عاطفی، افسردگی، اضطراب، خودکشی
رنگ زرد، رنگ خورشید است. رنگی همراه باانرژی شاد و بار مثبت و خنده می‌باشد. احساس خوش‌بینی و اعتمادبه‌نفس، حسی است که وقتی در معرض رنگ زرد قرار می‌گیریم، حاصل می‌شود. چراکه رنگ زرد باعث ترشح سروتونین بیشتر در بدن می‌شود. پس رنگ زرد، رنگ خوش‌بینی است. اما رنگ زرد همیشه هم خوش‌بینانه نیست. هنگامی‌که بیش‌ازاندازه در معرض این رنگ قرار بگیریم، دچار اضطراب و افسردگی می‌شویم. به همین دلیل توصیه می‌شود نوزادان و کودکانی که ناآرام هستند و گریه می‌کنند، در اتاق‌های زردرنگ نباشند. چراکه گریه و بی‌قراری آن‌ها را تشدید می‌کند.

رنگ زرد دارای طول‌موجی طولانی است. به همین دلیل رنگی تحریک‌کننده و دارای قدرت سوخت‌وساز بالا می‌باشد. ازاین‌رو افزایش افکار خلاق را به دنبال دارد. همچنین رنگی قوی و محرک عاطفی است. اگر از این رنگ به مقدار مناسب و در جای مناسب استفاده شود، بسیار کاربردی است. چراکه رنگی مسحورکننده است. به‌طور مثال درزمینه بازاریابی فروش، می‌تواند منجر به فروش بیشتر شود. ناگفته نماند بهترین طیف از رنگ زرد، طیفی با سایه‌های طلایی است.رنگ طلایی دارای انرژی بسیار مثبت است.

روانشناسی رنگ سبز

مثبت: هماهنگی، تعادل، تازگی، آرامش، احیا شدن، اطمینان، آگاهی محیطی، صلح، توازن
منفی: خستگی، رکود، ناآرامی، ضعف و بی‌حالی
رنگ سبز، رنگ رشد، طبیعت و پول است. رنگی آرام و صلح‌جو که در همه جای جهان به فراوانی یافت می‌شود. به همین دلیل”رنگ سبز از سوی موسسه پنتون، رنگ سال ۲۰۱۷ برگزیده‌شده است”. رنگ جنگل و گیاهان است، که احساس تازگی و سرحالی را به همراه دارد. رنگی که با نگاه کردن به آن و در معرض آن قرار گرفتن، آرامش و تعادل را القا می‌کند. به همین دلیل در بیمارستان‌ها از رنگ سبز روشن برای دیوار‌ها استفاده می‌کنند. استفاده نادرست و بیش‌ازاندازه این رنگ باعث ایجاد حس خستگی و رکود می‌شود.

روانشناسی رنگ‌ها

‏‫روانشناسی رنگ نارنجی‬‬‬

مثبت: شور و شوق، فراوانی، گرما، امنیت، راحتی، نشاط، خوراکی
منفی: محرومیت، ناامیدی، بیهودگی، نابالغی
نارنجی؛ شعله‌ورترین رنگ در این سیاره به دلیل ترکیب رنگ‌های قرمز و زرد است. رنگی بسیار محرک ازنظر روانی و عاطفی می‌باشد. این رنگ محرک، تداعیکننده گرما، نشاط، امنیت و مواد خوراکی در ذهن است. همراهی این رنگ می‌تواند روزی شاد و پرانرژی را رقم بزند. همچنین رنگی جاه‌طلب است. به دلیل تداعی‌کننده گرما، بهتر است بارنگ‌های مشکی و سفید همراه شود. استفاده از نارنجی بیش‌ازاندازه نشان‌دهنده بیهودگی و فقدان ارزش فکری است.

روانشناسی رنگ بنفش

مثبت: اصالت، کیفیت، صداقت، لوکس، رویایی، هشیاری
منفی: درون‌گرایی، سرکوب، حقارت، زوال
بنفش؛ رنگی سلطنتی است که با رفاه و ثروت و غنی بودن همراه است. از این‌رو رنگ ردای پاشاهان و ملکه‌ها می‌باشد. رنگی که با تحریک فعالیت مغز به حل مسائل کمک می‌کند. رنگی چشم‌نواز که با کمک به آرامش در تفکر، ذهن را آرام می‌کند. به همین جهت در زمان‌های مدیتیشن قابل‌استفاده است. به دلیل لوکس بودن رنگ بنفش، بسیار موردعلاقه خانم‌ها است. از مضرات این رنگ می‌توان گفت، اگر بیش‌ازاندازه استفاده شود درون‌گرایی و زوال را منجر می‌شود.

روانشناسی رنگ قهوه ای

مثبت: جدیت، گرما، اطمینان، طبیعت
منفی: فاقد شوخ‌طبعی، سنگینی، عدم کمال و مهارت
رنگ قهوه‌ای متشکل از قرمز، زرد و درصد زیادی سیاه‌وسفید است. به همین علت دارای جدیت رنگ‌های سیاه‌وسفید است. ولی به دلیل ترکیبات قرمز و زرد کمی ملایم‌تر می‌شود. رنگ قهوه‌ای هم یکی از رنگ‌هایی است که در جهان به طور طبیعی یافت می‌شود. در بیان بهتر قهوه‌ای‌رنگ زمین است. و همین ویژگی طبیعی بودن، اصالت و قابل‌اطمینان بودن این رنگ را می‌رساند. رنگ قهوه‌ای نیز مانند رنگ سفید در هند رنگ عزاداری است.

منبع : موتن رو

تگ ها

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

بسته