روانشناسیکسب و کار

راه‌هایی برای کاهش فرسودگی شغلی

اگر شما متوجه شدید که دائماً هر روز صبح از رفتن به کار می ترسید و یا متوجه شدید که هر روز کل ساعات کاری خود را صرف لحظه‌شماری برای رفتن به خانه می کنید (و یا حتی به ترک کار خود فکر می کنید) ممکن است از فرسودگی شغلی رنج ببرید.

مگ وب – برای بسیاری از افراد، زمان هایی پیش می آید که از کار خود زده می شوند، ولی این حس معمولاً موقت بوده و به دلیل سختی‌های شغلی و یا حس درماندگی ایجاد می شود. ولی اگر شما بطور روزانه با این حس سر و کله می زنید، ممکن است دچار فرسودگی شغلی شده باشید.

اگر شما متوجه شدید که دائماً هر روز صبح از رفتن به کار می ترسید و یا متوجه شدید که هر روز کل ساعات کاری خود را صرف لحظه‌شماری برای رفتن به خانه می کنید (و یا حتی به ترک کار خود فکر می کنید) ممکن است از فرسودگی شغلی رنج ببرید.

راه‌هایی برای کاهش این فرسودگی وجود دارد که می توانید با استفاده از آن این حس را در خود کاهش داده و زندگی راحت تری داشته باشید.

کاهش فرسودگی شغلی

دستورالعمل‌ها :

۱. ابتدا کارهای کسل‌کننده یا کارهایی که از انجام آن متنفرید را انجام دهید. اگر زمینه‌هایی در کار شما وجود دارد که از آن می‌ترسید یا تا آخرین لحظه از انجام آن خودداری می‌کنید، به جای کنار گذاشتن و اذیت شدن از آن کار در کل روز، قبل از هر چیز دیگری آن را کامل کنید. بنابراین می‌توانید بقیه‌ی روز را به کارهای لذت‌بخش پرداخته و با یک حس مثبت کار خود را ترک کنید.

۲. زندگی شخصی خود را از کار جدا کنید. کارهای خود را به خانه نبرید و یا مشکلات شخصی خود را به محیط کار نبرید. مشکلات شخصی به حالت روحی شما در محل کار تأثیر گذاشته و باعث افزایش اضطراب و ناامیدی شما می‌شود.  بردن کار به منزل در غروب و روزهای تعطیل، به این معنی است که هیچ زمان آزادی نداشته و این ممکن است باعث احساس غرق شدن در کارها شود.

۳. استراحت کنید. اگر فرسودگی شغلی بسیار زیاد شد و به مشکلی تبدیل شد که هر روز صبح از آن ترس دارید، بررسی کنید که شما چقدر مرخصی دارید و در اولین فرصت از آن استفاده کنید. داشتن استراحت موجب می‌شود ذهن شما پاک‌شده و شما را با دیدی مثبت و تازه‌تر به محیط کارتان بازمی‌گرداند.

۴. روابط مشکل‌دار محیط کار را درست کنید. ممکن است فرسودگی شغلی شما به دلیل جر و بحث شما با همکاران یا رئیستان باشد که موجب ایجاد فضایی ناخوشایند می شود. به مواردی که در این روابط وجود دارد دقت کرده و از فرد مقابل خود بخواهید تا زمانی را باهدف حل مشکلات و شروع دوباره گرد هم جمع شده و صحبت کنید.

۵. اطمینان بیابید که حجم کاری شما منطقی و قابل مدیریت است. اگر شرکتی که برای آن کار می‌کنید کارمندان کمی دارند، ممکن است بیشتر از مقدار عادلانه مجبور به انجام کار شوید. شما ثابت کرده‌اید که یک کارمند توانا و موثر هستید و اکنون رئیستان بیش از حدی که به نظرتان منطقی میاید، به شما کار محول می‌کند. مقایسه کنید با توجه به ساعات کاری خود در هفته چه مقدار کار انجام می‌دهید و بررسی کنید آیا کاری وجود دارد که بتوانید آن را کم کرده و یا به یک همکار مناسب محول کنید.

۶. درباره‌ی احتمالات آموزش تحقیق کنید. ممکن است به دلیل اینکه کار شما قدیمی شما و همان کار را برای مدتی طولانی انجام می‌دهید، دچار فرسودگی شغلی شده اید. از مدیر خود و یا منابع انسانی  بپرسید که آیا در زمینه‌ی مورد علاقه‌ی شما امکان آموزش و کسب مهارت وجود دارد. فرصت‌های جدیدتر ممکن است سبب افزایش انگیزه و خوش‌بینی شما به آینده‌ی شغلی‌تان شود.

منبع : تبیان

تگ ها

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

بسته